Nyolc brokáttekercs - Csikung tanfolyamok, stressz oldás, meditációs tanfolyamok

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Nyolc brokáttekercs

TANFOLYAMOK > Mingtang fitnesz csikung


Yue Fei marsal

A Nyolc brokáttekercsről

A Mingtang Fitnesz Csikung program központi eleme a nyolc brokát tekercs csikung gyakorlatsor, melynek számos változata ismert. A Mingtang Fitnesz programban négy álló és két ülő változatot gyakorlunk. A Nyolc brokáttekercset Yue Fei marsall hozta létre az 1100-as években, katonái egészségének javítására. Eredetileg Tizenkét brokáttekercs volt, de az idők során számuk nyolcra csökkent. Más források szerint, ahogyan azt egy Hong Mai nevű írástudó leírta, a gyakorlatokat Li Siju nevű mester állította össze. A legtöbb forrás Yue Fei marsallt említi a gyakorlatsor létrehozójaként, ezt látszik igazolni az a tény, hogy a gyakorlatokban felfedezhetők harcművészeti elemek is. A valószínű eredet a marsall és Li mester közti kapcsolatra utal. Bárki is állította össze a gyakorlatokat, azok valamikor a Song dinasztia idején 960-1279 között alakultak ki és kisebb-nagyobb módosulásokkal napjainkig fennmaradtak.


Története
Több feltételezés létezik arra vonatkozóan is, hogy miért hívják a gyakorlatokat nyolc brokáttekercsnek. Az egyik változat szerint azért, mert brokátra írva őrizték meg a gyakorlatokat, mások szerint azért, mert jelképes értéküket az abban a korban nagy becsben tartott selyem brokáttekercsek értékéhez hasonlították. A gyakorlatsor kínai neve: baduanjin (ba=nyolc, tuan=mozogni, tyhin=brokát, hímzett selyem). A gyakorlatsort taoista egészségserkentő és bemelegítő technikákból állították össze. Melyeket Yue Fei marshall csapataiban a harcművészetek gyakorlásánál bemelegítésként használnak a húzódások és sérülések elkerülésére. A gyakorlatok valószínűleg a yijingjing gyakorlataival egy időben alakultak ki („Izmok és inak átalakítása” - Bódhidharma isz. 6 század írt műve alapján).
Az évszázadok során a gyakorlatoknak több változata jött létre. Napjainkban több változatban gyakorolják, a különböző műhelyekben  egyesek erősítésre, mások a nyújtásra vagy a meditáció hatásaira helyezik a hangsúlyt. Számos változata ismert, de a nyolc gyakorlat sorrendje minden változatban azonos. A nyolc brokáttekercsnek léteznek ülő változatai is, melyek elsősorban beteg, vagy mozgásukban korlátozott emberek számára kerültek összeállításra. Ezek az iskolák különös hangsúlyt helyeznek a vese energia megőrzésére és ápolására. A koncentrációt, befelé figyelést célzó gyakorlatok a nyugalom, harmónia és ezzel a gyógyulás irányába vezetik a gyakorlót, segítenek a csikung komolyabb energetikai gyakorlataira való ráhangolódásban. A gyakorlatok aktiválják az energiát, amit fogcsattogtatással, kopogtatással érnek el, majd a testben futó vízszintes és függőleges meridiánok mentén indítják el az energiamozgást. A gyakorlatokban különös tekintettel vannak a test elülső és hátsó középvonalában haladó kormányzó és befogadó meridiánra valamint az energiaközpontokra. Különösen fontos az a két energiacsatorna mely a test középvonalában halad a test első- és hátsó felében, melyek energiatárolóként szolgálnak, ahonnan a többi csatornában hiányzó energia pótolható.

Változatok

A nyolc gyakorlattal számos könyvben találkozhatunk. A tekercsek elnevezése nem mindenütt azonos. A gyakorlatsor évszázados fejlődése és átalakulása során változtak az elnevezések és a különböző fordítók munkáikban eltérő kifejezéseket használtak, számos szinonima jelent meg. Néhány napjainkban is használatos elnevezés található az alábbi táblázatban.

Tekercsek

Név

További ismert név

Első

Két kézzel tartani az eget.

Mindkét kézzel az eget hordani.

-

Második

Az íjjal balra és jobbra lőni.

Az íjjal nagy madárra lőni.

-

Harmadik

Az eget tartani a földet eltolni.

Egy lábon egyensúlyozva megemelni egy kart.

-

Negyedik

Hátranézni jobbra és balra.

Száz baj hátrahagyása.

Visszatekinteni az öt gondra és a hét zavaró érzelemre.

Ötödik

Kétoldalra kifordulni.

Fejet lóbálni és farkat riszálni.

Fejet és farkat hal módjára csapkodni.

Hatodik

Kezekkel a lábakat átkarolni.

Derekat előre és hátra hajlítani.

-

Hetedik

Öklöt kinyújtani

Balra és jobbra védést végrehajtani.

Ököl kinyújtásával a chi erejét növelni.

Nyolcadik

Lábujjhegyre állni.

Egyenes háttal hétszer dobbantani.

A hét zavaró érzelem és száz betegség elpusztítása.

Természetesen, a fitnesz csikung foglalkozásokon egy-egy alkalommal nem gyakoroljuk az ismert 4+2 változat mindegyikét, rendszerint a 60-90 perces foglalkozásokon csak egy-egy változat kerül gyakorlásra. A gyakorlat vezető alkalmanként dönti el, hogy éppen melyik változatot gyakoroltatja, így a rendszeresen gyakorlóknak lehetőségük van megismerni az összes változatot.

Irodalom: Dr. Yang Jwing-Ming: A Nyolc Brokáttekercs (Lunarimpex Kiadó 2007)


 
Copyright 2016. All rights reserved.
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz